Fundació Fita

LES DIDÀCTIQUES DE L’ART

EL LLEGAT DE L’ESTUDI D’ART FITA (1979-1998).

06.03.2020 _ 07.03.2020 _ Jornada formativa i tallers pràctics

LES DIDÀCTIQUES DE L’ART. EL LLEGAT DE L’ESTUDI D’ART FITA (1979-1998). Jornada formativa i tallers pràctics

6 i 7 de març de 2020 a la Fundació Fita.

El 1979 Domènec Fita, després de diverses experiències docents i de diferents  intents d’organitzar estudis oficials de Belles Arts a Girona amb les institucions oficials, va crear l’Estudi d’Art al seu taller de Montjuïc. Volia suplir la mancança manifesta d’espais on practicar i estudiar les arts plàstiques, de manera acadèmicament organitzada i amb diàleg constant amb la contemporaneïtat, a les comarques de Girona. Aquest espai va donar resposta a moltes persones afeccionades i amb anhels de professionalització artística durant gairebé vint anys. En un inici, l’Estudi d’Art acollí tallers de ceràmica, escultura, tapís, dibuix i pintura, però amb el temps, es va centrar en aquestes dues darreres disciplines. El programa, obert segons les necessitats de cada participant, es podia completar amb dos cursos anuals. S’organitzava  a través d’un recorregut que partia de l’objectivitat i s’endinsava progressivament vers la subjectivitat i la reflexió personal de cares a desenvolupar projectes de creació que es materialitzessin en les exposicions, individuals o col·lectives. La praxi del taller sempre es completava amb sessions teòriques i converses, portades per Fita i altres docents col·laboradors.

OBJECTIUS DE LA JORNADA I ELS TALLERS

Recordar i valorar les estratègies pedagògiques de l’Estudi d’Art Fita (1979-1998).

Plantejar la vigència i el potencial de les activitats docents i els conceptes treballats per Domènec Fita i les persones col·laboradores, a l’entorn de l’Estudi d’Art.

Estimular la reflexió i la discussió sobre diversos continguts artístics i de la seva didàctica a l’actualitat.

Proporcionar eines pel desenvolupament de l’expressió artística i la seva docència.

Engrescar a docents i participants a explorar les possibilitats comunicatives i estètiques dels materials plàstics i visuals.

CONTINGUTS

La metodologia i la didàctica de les arts visuals i plàstiques.

Les estratègies d’observació i l’entrenament visual.

El diàleg amb l’espai del suport gràfic. El sentit de complitud.

La generació de formes amb el diàleg entre taca i línia.

La mentalitat òptica i la mentalitat hàptica: Picasso i Miró com a referents bàsics i recurrents.

El procés de creació com a camí de llibertat. Percepció, representació. Interpretació i imaginació.

L’expressió i l’atzar en els materials. El poder de l’objecte trobat.

METODOLOGIA

Els continguts es desenvoluparan en una sessió de tarda de ponències i taula rodona i en un matí de tallers pràctics.

A QUI VAN DIRIGIDES LES ACTIVITATS

Estudiants de Belles Arts, Història de l’Art, Humanitats, Magisteri, Pedagogia. Docents de Visual i plàstica, artistes i persones interessades. Amb inscripció prèvia: FORMULARI.

Activitats coordinades amb ICE i UdG, amb crèdits per a estudiants i docents. 

ACTIVITATS VINCULADES

  • Exposició “Entropia a l’acadèmia” amb dibuixos de demostració didàctica de Fita durant l’època d’Estudi d’Art.
  • Visites al taller i casa dels Fita.

CRÈDITS ACADÈMICS

  1. Jornada 8 h 30 m
  2. Visita guiada 2 h 30 m
  3. Treball a casa 2 h

TOTAL: 13 h (12,5h = 0,5 crèdits)

 

PROGRAMA

DIVENDRES 6 DE MARÇ de 2020

Horari: de 17’30h a 21h

Jornada de ponències que testimoniïn el llegat del pensament i la pedagogia de Fita relacionats amb les dinàmiques i experiències de docència artística en l’actualitat.

Fundació Fita. Casa de cultura, 2a planta.

LES DIDÀCTIQUES DE L’ART . EL LLEGAT DE L’ESTUDI D’ART FITA (1979-1998)

17h Recollida d’acreditacions i materials Carme Ors
17h30’ Benvinguda

 

El llegat de l’Estudi d’Art. Vigència i ressò d’una experiència pedagògica

Domènec Fita, Kim Bover, Maria Escatllar, Jordi Armengol,Ignasi Esteve
18h Mira què hi ha! Anada i tornada als processos creatius Ester Baulida. Artista i professora de secundària
18h30’ Com pot l’art transformar-nos?

 

Mirades al procés creatiu

Carme Gifreu. Artista i professora de secundària
19h Refrigeri  
19h20’ Ponència: Els misteris de la creació artística. Apunts per orientar-se dins de l’art contemporani Marc Palau. Artista i professor de secundària
20h-20h30’ Taula Rodona Moderador/a i ponents

 

DISSABTE 7 DE MARÇ 2020

De 9h30’ a 14h30’

Matinal de tallers pràctics sobre didàctica i pràctiques artístiques. Un diàleg entre l’obra i la pedagogia de Fita i les experiències creatives compartides d’artistes i docents.

Espais, instal·lacions i equipaments de la Fundació Fita i de la casa de Cultura de Girona. Plaça Hospital,6 2na planta.

TALLERS

9h30 Benvinguda.

 

Presentació

Kim Bover, Maria Escatllar, Jordi Armengol,Ignasi Esteve    
  AULA 1 AULA 2 AULA 3 AULA 4
10h Taller A: Dibuix, intenció i atzar. Representació del cos i del rostre amb traç seguit

 

Clara Oliveras. Llicenciada en Belles Arts, artista i professora en ensenyaments de formació continuada.

Dolors Picazo

Llicenciada en Belles Arts, artista i professora de plàstica en ensenyament primari.

Taller B: Experiment1: Introducció a la creació d’un Tòtem. Visualització amb matèria orgànica (caldrà portar material orgànic: branques, fulles, ràfia…)

 

Zael

Llicenciat en Belles Arts, artista,llibreter i exprofessor de secundària.

Taller C: Esprais, relleus i plantilles. Pintura amb textures visuals i matèriques.

 

Sebi Subirós. Artista i gravador, professor en ensenyaments de formació continuada.

Taller D: La memòria del dibuix. Representacions gràfiques de l’entorn vist i recordat.

 

Mariàngels Feliu. Estudis en Belles Arts, graduada a Eina, artista i professora en ensenyaments no formals per infants i adults.

11h45 Esmorzar      
12h15 Taller A: Dibuix, intenció i atzar. Representació del cos i del rostre amb traç seguit

 

Clara Oliveras. Llicenciada en Belles Arts, artista i professora en ensenyaments de formació continuada.

Dolors Picazo

Llicenciada en Belles Arts, artista i professora de plàstica en ensenyament primari.

Taller B: Experiment1: Introducció a la creació d’un Tòtem. Visualització amb matèria orgànica (caldrà portar material orgànic: branques, fulles, ràfia…)

 

Zael

Llicenciat en Belles Arts, artista,llibreter i exprofessor de secundària.

Taller C: Esprais, relleus i plantilles. Pintura amb textures visuals i matèriques.

 

Sebi Subirós. Artista i gravador, professor en ensenyaments de formació continuada.

Taller D: La memòria del dibuix. Representacions gràfiques de l’entorn vist i recordat.

 

Mariàngels Feliu. Estudis en Belles Arts, graduada a Eina, artista i professora en ensenyaments no formals per infants i adults.

14h-14h15 Comiat Kim Bover,Maria Escatllar,Jordi Armengol,Ignasi Esteve    

 

Amb el suport de Diputació de Girona